moure’s en bici per Girona


Aquests dies hem tingut noticia de la reobertura d’un tema vell i recorrent a la ciutat de Girona: la mobilitat en bicicleta. El motiu és que l’Àrea de mobilitat de l’Ajuntament de Girona ha confirmat públicament que de moment no impulsarà el servei de lloguer de bicicletes, conegut com a bicing, per manca de recursos. Segons se’ns ha informat, el cost de cada una de les 160 bibicletes que requeriria aquest servei és d’uns 3.000 euros, i sense una subvenció aquesta despesa és inassumible per a l’Ajuntament. En aquest context, el col·lectiu Mou-te en bici -una entitat que exemplifica la bona salut de la societat organitzada de la nostra ciutat- s’ha mobilitzat per demanar que s’impulsi aquest projecte que fomentaria l’ús de la bicicleta.

No obstant això el bicing, necessari o no –des d’Esquerra sempre l’hem defensat– només és la punta de l’iceberg de la mobilitat a Girona, un dels mals endèmics més importants de la nostra ciutat. Ja l’any 1998 el consistori municipal va definir una la Xarxa bàsica de carrils bici, que preveia uns 20 km de carrils bici. Han passat més de 10 anys i a dia d’avui, segons es pot constatar en la documentació sobre el Pla de Mobilitat de Girona que s’està redactant des de fa anys –i que periòdicament, en premsa, s’anuncia la imminència de la seva presentació, sense gaire pudor pel gran retard d’aquest Pla que no acaba d’arribar- no se n’ha executat ni un 50%. Fins i tot aquest mateix document reconeix que “els itineraris actuals no constitueixen una xarxa de carrils bici pròpiament dita”. Potser ens hem de plantejar, per tant, quina és la problemàtica de fons: la inacció envers aquest mitjà de transport saludable, ràpid i sostenible, la bicicleta.

Cal compatibilitzar els milers de desplaçaments motoritzats que es produeixen diàriament a Girona amb la seguretat dels 6.000 desplaçaments que s’hi fan amb bicicleta. Cal que, d’una vegada, s’impulsi la xarxa de carrils bici de la ciutat. I evidentment, també cal discutir com es pot implementar un servei de lloguer, tenint en compte els seus costos, si el bicing no va acompanyat d’una reformulació de la mobilitat a Girona. Allò realment prioritari, per als ciclistes i per a la seguretat de tots, és la consolidació d’aquesta xarxa, en la línia del treball que Esquerra ha impulsat des de les seves responsabilitats de govern en les diferents institucions. Serveix com a exemple la inauguració aquest dissabte passat del carril bici entre Salt i Girona, l’únic construït a la ciutat en els darrers anys, que s’ha impulsat des del Consorci de Vies Verdes de la Diputació de Girona i s’ha finançat fonamentalment gràcies al Departament de Governació de la Generalitat de Catalunya.

Finalment, a vegades anar tard també té avantatges. Actualment no s’entendria que la definició del model de mobilitat acabés als límits del nostre terme municipal: és necessari que tant els futurs carrils bici com el servei de bicing es pensin des de l’òptica d’àrea urbana, i amb la complicitat i implicació no només de Salt sinó també de Sarrià, Vilablareix, Quart, o St. Julià de Ramis i Medinyà. Probablement encara hi som a temps, i ara tenim els instruments legals per fer-ho –el Pla Director Urbanístic del Sistema Urbà de Girona, que es troba en fase d’informació pública, i el recentment creat Consorci de Transport Públic de l’Àrea de Girona que comença a caminar- i només falta posar-hi la voluntat política. A Esquerra a la ciutat de Girona som uns quants que vivim habitualment i en primera persona els problemes de la mobilitat en bicicleta a la ciutat; i si vam donar tanta importància a la mobilitat al llarg de la passada campanya electoral és perquè aquest tema no és menor: ens preocupa i estem absolutament d’acord que necessita un gir. Amb el nostre suport ja hi podeu comptar.

(article publicat al Diari de Gironael diumenge 5 d’abril de 2009)

Quant a josepmaguirre

Professor i investigador de Dret Administratiu a la UdG
Aquesta entrada s'ha publicat en Esquerra, Girona i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s